Jak jde dohromady alkohol a hubnutí?

Léto je v plném proudu, a programy mnohých z nás jsou tak plné zahradního grilování i protančených večerů na diskotékách a hudebních festivalech. Prvé se však většinou neobejde bez dobře vychlazeného piva, druhé zas bez sladkých koktejlů či něčeho ostřejšího. Pravidelné jarní „hubnutí do plavek“ se při tomto pohledu jeví jako zmařené. Anebo tomu tak nemusí být? Na to se podíváme v následujícím článku.

Jak kalorické jsou různé alkoholické nápoje?

Zaměřme se předně na energetickou hodnotu různých alkoholických nápojů. Za poměrně kalorické je mnohdy považováno pivo. Popravdě poněkud neprávem. Srovnáme-li kalorickou hodnotu světlé 12° například s ovocnými džusy či limonádami, zjistíme, že se v obou případech hodnoty pohybují kolem 225 kcal na půl litru nápoje. Výrazně lépe pak vychází pivo desetistupňové, které má v průměru kolem 185 kcal na půl litru nápoje. Jak je patrné, kalorická hodnota piva stoupá především s rostoucí stupňovitostí nápoje.

O trochu hůře je na tom víno, které je zhruba dvojnásob kaloričtější než pivo. To souvisí především s množstvím alkoholu, které víno obsahuje. Na druhou stranu vína člověk vypije zpravidla výrazně méně vína než piva.

Lépe na tom není ani tvrdý alkohol, který bývá velmi kalorický. Jediný malý panák rumu o objemu 2 cl má totiž kolem 50 kcal. Velký panák o dvojnásobném objemu má pak zákonitě dokonce kolem 100 kcal. Větší alkoholová smršť pak může co do kalorické hodnoty s klidem odpovídat vydatnému obědu. Ovšem co se týče vitamínu, minerálů a dalších pro tělo potřebných látek, jsou na tom destiláty poněkud bídně. I proto se někdy mluví o kaloriích z alkoholických nápojů jako o tzv. prázdných kaloriích.

Co se kalorií týče, nejhůře jsou na tom míchané nápoje. Nejenže obsahují poměrně hodně tvrdého alkoholu, ale navíc takřka vždy obsahují také ovocné džusy a sladké sirupy (například grenadinu). Obojí z nich dělá opravdové kalorické bomby.
Příčinu hledejte v množství

Ve vztahu k hubnutí není ovšem tak problematická energetická hodnota jedné sklenky alkoholu, nýbrž fakt, že zpravidla u jedné sklenky nezůstane. Kromě toho je s konzumací alkoholu spojena i konzumace různých pokrmů či pochutin. Nejpatrnější je to v případě piva, které kvůli chmelu podporuje chuť k jídlu. Pivo tak může být skvělým aperitivem, ovšem rovněž bránou k pořádnému nášupu. Podobně se ani konzumace vína většinou neobejde bez přikusování tučných sýrů, slaných arašídů či v nejlepším případě oliv, které nejsou na rozdíl od předchozích tolik kalorické.

Řešení je tedy celkem prosté. Když už si skleničku alkoholu chcete dopřát, myslete na množství. Vyplatí se to nejen kvůli kaloriím, ale také kvůli zdraví, kterému nezřízené pití alkoholu rozhodně nepřidá.

Pokud to však přeci jenom trochu přeženete, nezoufejte. Jeden bujařejší večer s vaší váhou nijak zvlášť nezamává. Tělo totiž většinu přebytečné energie neuloží. Jinak tomu ovšem bude za situace, kdy si budete větší množství alkoholu dopřávat častěji. V takovém případě počítejte, že kila půjdou strmě vzhůru, a všechna předchozí námaha tak přijde vniveč.
Léto znamená více pohybu

Neskončíme však pesimisticky. Právě léto je totiž období, kdy se zpravidla více hýbeme, horkému počasí navzdory. Kancelářské židle a školní lavice tak alespoň na chvíli vyměníme za jízdu na kole či kolečkových bruslích, případně za příjemné osvěžení na koupališti či v rybníku. Zvýšená fyzická aktivita by tak alespoň částečně mohla pokrýt zvýšený příjem energie, který souvisí s vyšší mírou konzumace alkoholu během letních měsíců.

Jak je patrné, záleží tedy především na vás, zda si udržíte svoji letní postavu. Pokud si dáte občas sklenku alkoholického nápoje a vedle toho vyrazíte za sportem, nejspíše vaše postava přečká léto bez újmy, a zůstane tak připravená na pravidelnou výzvu v podobě vánočních svátků.

Zajímá-li vás téma alkoholu a hubnutí, navštivte dále internetový magazín o alkoholických nápojích Alkoholium.cz, kde na toto téma najde řadu článků.

  • Pravda, pravda. Nic by se nemělo přehánět a u alkoholu to platí dvojnásob.

  • Pingback: Maria Smith()

Post Navigation